måndag 1 juli 2013

Härliga Sommar !

Nu har hela Juni gått, varför går sommrarna så fort o vintrarna så långsamt? Här på HB blommar mycket av det jag satte förra året. All lavendel dog tyvärr men mycket annat  har överlevt , och jag har planterat en hel del  nytt i år oxå!  Bredvid där växthuset ska stå har jag gjort fina odlingslådor med sallad, jordgubbar, spenat, mangold,sockerärtor, bönor , chilli mm och en massa kryddörter. Gurkan, tomater, physalis o aubergine står i krukor och väntar på växthusets ankomst. Det gör även jag.....inte i kruka , men väntar....
Kommer att vara självförsörjande på chilli, tomater o sallad hela sommaren .....
Nu har den nya soffgruppen till altanen kommit, det blev kanonbra. Jag har ställt dit ett litet runt bord för att mjuka upp det och lagt på en av de underbara provencalska dukarna jag köpte i Cannes förra året. Passar perfekt ihop med Fridas o Anders citronträd som jag tar hand om så länge, det  blir en härlig Medelhavsstämning ! Jag använder knappt alls kökstrappen längre som jag satt mycket på tidigare , det är så njutbart att sitta på den nya altanen och titta ut över äppelträdgården  som är betydligt glesare än tidigare och åt höger går 2 fina hästar o betar fridfullt. I morgon är jag lovad att växthuset från Classicum ska bli levererat, flera veckor försenat så nu håller jag tummarna att det ska hinna byggas innan Berra på Närbygg tar semester!
Idag fick vi tillbaks den nyrenoverade ytterdörren , även den blev jättefin! 

     Fina blomster i rabatterna.
     Nya altanmöblerna.
     Egen skörd smakar bäst!
     Mumsiga tomater.
     Nyrenoverade ytterdörrar! Vilken skillnad!

1 kommentar:

  1. Åhhhh vad fint allt blir :) Kul att se alla tankar komma till liv. Och dom första blommor som jag någonsins.... varit med o puttat i jorden.
    Hoppas du har de underbart på Öijn.
    Kram Anneli

    SvaraRadera