torsdag 27 augusti 2015

Jaha,  då lider även denna sommar mot sitt slut.. Vädret har varit rätt blandat här på Öjn, Juni lite kylig o blåsig, början av Juli solig och uppåt 30 grader, sen lite svalare igen o Augusti varm o solig . Just nu ett efterlängat regn, allt är snustorrt! De flesta av mina rosor har slutat blomma i protest mot torkan..De enda som verkar må bra är den vackra ljusrosa Clair Rennaisance och så Thumbs Up, en gul klängros jag köpte hos Beales på Chelsea Flower Show i våras. Den ska inte vara härdig här, men jag chansar, innergården har sitt eget klimat!
De 3 rundlarna är nu fyllda med rosor, Clematis och skira perenner i lila-rosa, med inslag av gult. Är  ljuvligt vackert. Eller hade varit om det inte va så förbannat torrt...
Även den skyddade innergården har fått en liten rabatt runt Thumbs Uprosen med bl a  Geum, stenkyndel, akleja och höstöga .
Nästa projekt är att gräva upp rabatterna utmed flygeln ännu mer, de är helt förvuxna på en del ställen av stora prästkragar o Kärleksört . Jag skulle förstås totalsanerat hela rabatterna när vi flyttade hit....men man lär sig....och jag rensade bort rätt mycket ogräs då..
Avloppet från flygeln har inte fungerat på topp, och till slut upptäckte vi att avloppsröret var trasigt, precis vid växthuset, det måste ha grävts av vid Vhbygget då vi tog bort några träd. Man har aldrig långtråkigt när man har en gård....Jag passade på när det ändå var uppgrävt att grusa en bit till runt VH, det blev visst 6 ton grus till..
De gamla odlingslådorna är ruttna, efter bara 3 år. Jag ska bygga 3 nya av lecablock som vitputsas, det blir snyggt till de vita husen o växthuset.
Grönsaksskörden  i VH är lite sen i år, men nu har det fullkomligt exploderat, jag skördar massor varje dag nu, det blir mycke god tomatsås o ratatouille och just nu har jag en plåt tomater  i ugnen på torkning. Nästa år ska jag inte ha 10 tomatplantor, 5 gurka, physalis, 7 chili och 3 paprika utan försöka sansa mig lite på Trädgårdsmässor och Handelsträdgårdar...

Här är lite bilder från sommaren.

Nya uteduschen/budgetpoolen...

Vår härliga altan

Jacqueline du Pre, inköpt på CFS

Fräkninga Camelot

Ny rabatt på innergården med Thumbs Up

En liten tur till fagra Österlen blev det i slutet av Juli 


Solon

Nike badar i Sigvalde

Gotland Art Week, min Fyrko på H10! 

Utställning i Tröskvandringen under GAW


Best Buddies

Rosenbåge vid bersån, här ska klättra Golden Gate, en gul rambler.

Dagens skörd
Nike 
Dagstur till Östergarnsholm 

Clair Renaissance

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar